Випускники агрономічного факультету: Практичний підхід до розвитку аграрної освіти

Випускники агрономічного факультету: Практичний підхід до розвитку аграрної освіти

Аграрна освіта знаходиться на етапі реформування і гостро потребує уваги держави, суспільства та виробництва. Сучасні вимоги до підготовки фахівця в аграрній сфері дуже високі, але чи в повній мірі матеріальна база вищих навчальних закладів може відповідати встановленим вимогам?

Якщо проаналізувати ланцюжок виникнення й поширення наукових знань, то він матиме такий вигляд: наука → виробництво → освіта, оскільки саме наука розробляє й створює нову систему знань, а виробництво застосовує новації на практиці. Освіта ж є замикаючою ланкою, яка поєднує в собі теоретичні напрацювання та результати наукових розробок. Однак повинен існувати й зворотній зв'язок, для повноцінного функціонування якого кожна з наведених ланок повинна мати відповідний рівень. Останнім часом чутно немало нарікань на те, що освіті приділяється надто мало уваги з боку держави, проте існує ще одне й досить потужне джерело інвестицій в освіту – це виробництво. У розвинених країнах між наведеними трьома складовими відбувається постійний обмін інформацією, виробничники гостро ставлять свої вимоги до компетентності випускників, а вища освіта досить оперативно на такі вимоги реагує.

Проте кваліфікаційними вимогами такі стосунки не закінчуються – фірми й компанії широко спонсорують університети і, як наслідок, вища освіта цих країн має можливості для досить стрімкого розвитку.

В Україні така практика поки що мало поширена, однак рік тому Полтавська державна аграрна академія, залучившись підтримкою заступника голови Полтавської обласної державної адміністрації В. В. Замикули, звернулася до провідних компаній та підприємств, органів влади, які функціонують на території області, з проханням допомогти в удосконаленні матеріально-технічної бази факультетів. Як виявилося, передова практика з успіхом може діяти й в умовах України. Буквально протягом року в академії з'явилося нове устаткування, яке використовується у навчальному процесі та науковій роботі викладачів. Зокрема насінницькими підприємствами області було придбано інфрачервоний аналізатор ІНФРАСКАН для науково-дослідного інституту агрономії, який займається селекцією польових культур та розробкою технологій їх вирощування.

Не залишилися осторонь й обласні служби, зокрема завдяки розумінню проблеми Державною фітосанітарною інспекцією Полтавської області (начальник В.К. Назаренко) було представлено навчальні дидактичні матеріали, які стосуються захисту рослин для кафедри екології, охорони навколишнього середовища та збалансованого природокористування, а представництво компанії Bayer надало для використання у навчальному процесі електронний інформаційний стенд. Службою державного насіннєвого контролю розроблено й передано кафедрі селекції, насінництва та генетики навчальні матеріали з питань насінництва. До того ж начальник цієї служби, Ю.Г. Палій, який є випускником агрономічного факультету, брав активну участь в оснащенні лабораторії селекції, допомагаючи збирати кошти на потрібне устаткування серед насінницьких підприємств області і не тільки. В оснащенні аудиторій мультимедійною технікою взяв участь ще один випускник факультету – засновник ПП «Білоцерківська агропромислова група» В.В. Кордубан.

Сьогодні академія активно налагоджує зв’язки з обласними аграрними організаціями, крупними сільськогосподарськими підприємствами, серед засновників яких є й наші випускники, представництвами фірм, що працюють в області на предмет проведення спільних конференцій, семінарів, «круглих» столів, залучення їхніх спеціалістів для читання лекцій, екскурсії студентів для ознайомлення з сучасними технологіями, новітньою технікою в землеробстві і тваринництві.

Таке співробітництво налагоджено і на інших факультетах академії. З метою наближення навчального процесу до виробництва в академії створена Асоціація випускників.

Окремої уваги заслуговує ставлення до порушених нашим навчальним закладом проблем представників Глобинського району, які є випускниками агрономічного факультету. Ще рік тому ми звернулися до голови Глобинської районної державної адміністрації В. Г. Ведмедя, начальника управління агропромислового розвитку В. В. Сьоміна та Ради сільськогосподарських товаровиробників району з проханням допомогти в оснащенні навчальних лабораторій факультету агротехнологій та екології й вирішення цього питання довго чекати не довелося. В тому ж році в приміщенні спонсорськими коштами було зроблено капітальний ремонт, а в наступному аудиторія була повністю вмебльована. Однак  головною подією став щедрий подарунок глобинчан – 10 комп'ютерів, які й були відразу встановлені в "глобинській" аудиторії. Перший комп’ютерний клас на факультеті з'явився завдяки випускнику тоді ще агрономічного факультету В. М. Бречку, а тепер це вже стало мало не традицією, оскільки другий подарували випускники факультету, серед яких є бізнесмени й науковці: В. Г. Ведмідь, В. К. Крюк, О. І. Магда, М. Г. Колісник, В. М. Олефір, В. М. Пулях, В. М. Безніс, О. С. Ніколенко, Ю. В. Харченко, О. В. Воронкін, О. П. Ілляшенко та С. М. Харченко. Отже наступний навчальний рік факультет буде зустрічати з новою комп’ютерною технікою. 

Нам особливо цінна така співпраця, адже будь-якому вищому навчальному закладу  не угнатись за технологічним прогресом в аграрному секторі самостійно й без контактів з виробництвом, а вирішувати питання інтеграції навчання, науки і виробництва можливо лише цим шляхом. Ми щиро цінуємо ініціативу й розуміння випускників, які в повній мірі уявляють складність навчального процесу особливо студентів технологічних спеціальностей та намагаються вивести його на сучасний рівень надаючи такі необхідні їм самим кошти.

Перші кроки такого співробітництва – це не просто вдячність випускників своїй Alma mater, а головне – результат розуміння того, що виробництву потрібен висококваліфікований фахівець, здатний відразу після закінчення вузу повноцінно працювати на відповідній посаді. Від цього виграє і навчальний заклад і виробництво.

Тож сподіваємося на подальшу тісну і плідну співпрацю.